НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА


ЗАТверджено

Наказ  Міністерства освіти України

03.05.99 № 127

(у редакції наказу Міністерства

освіти і науки України

від 02.07.2009 №  616)

 
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України

23.07.2009 за № 687/16703

Положення про психологічну службу системи освіти України

 

І. Загальні положення

1.1. Психологічна служба в системі освіти – це сукупність закладів, установ, підрозділів і посад, що складають єдину систему, основу якої становлять фахівці у сфері практичної психології і соціальної педагогіки: практичні психологи, соціальні педагоги, методисти, директори (завідувачі) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби.

  Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: вихованців, учнів, студентів, педагогічних і науково-педагогічних працівників.

Соціально-педагогічний патронаж спрямований на надання соціально-педагогічної допомоги соціально незахищеним категоріям вихованців, учнів і студентів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їхнього соціального статусу.

1.2. Психологічна служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку вихованців, учнів і студентів, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і виховних завдань навчальних закладів.

1.3. Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», іншими нормативно-правовими актами та цим Положенням.

1.4. Діяльність психологічної служби в системі освіти України забезпечується практичними психологами, соціальними педагогами, методистами та директорами (завідувачами) навчально-методичних кабінетів (центрів). За своїм статусом працівники психологічної служби належать до педагогічних працівників і відповідно до чинного законодавства користуються всіма правами і гарантіями, передбаченими для них.

1.5. Психологічна служба співпрацює з органами охорони здоров'я, праці та соціального захисту населення, сім'ї, молоді та спорту, внутрішніх справ, іншими органами виконавчої влади, а також громадськими організаціями.

1.6. Це Положення визначає основні завдання, зміст діяльності, структуру, управління і фінансування психологічної служби системи освіти України в цілому.

1.7. Посади практичних психологів і соціальних педагогів уводяться в штатні розписи навчальних закладів і установ освіти за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат відповідно до нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів, згідно з додатком.

 

ІІ. Основні завдання психологічної служби

2.1. Основні завдання психологічної служби системи освіти України полягають у:

сприянні повноцінному розвитку особистості вихованців, учнів, студентів на кожному віковому етапі, створенні умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;

забезпеченні індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;

профілактиці і корекції відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку вихованців, учнів, студентів.

2.2. Основними видами діяльності психологічної служби є:

діагностика – психологічне  обстеження вихованців, учнів, студентів, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;

корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;

реабілітація – надання психолого-педагогічної допомоги вихованцям, учням, студентам, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;

профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі;

прогностика – розробка і застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів і складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій  розвитку груп та міжгрупових відносин.

2.3. Психологічна служба системи освіти України функціонує на трьох рівнях:

науковому, на якому вивчає закономірності психічного розвитку і формування особистості вихованця, учня, студента з метою розробки методів і методик професійного застосування психологічних знань;

прикладному, на якому здійснює соціально-психологічне забезпечення процесу навчання і виховання, включаючи розробку навчальних програм, підручників, професійну підготовку і підвищення кваліфікації фахівців;

практичному, на якому забезпечує безпосередню роботу практичних психологів, соціальних педагогів у навчальних закладах.

2.4. Діяльність психологічної служби включає такі  основні напрями:

консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання, виховання і розвитку вихованців, учнів, студентів, допомога органам державного управління у плануванні освітньої діяльності;

просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальних  закладах та у сім`ї;

превентивне виховання (через засоби масової інформації, під час навчальної діяльності в рамках навчальних програм або як окремого предмета), метою якого є формування у вихованців, учнів, студентів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров`я; профілактика алкоголізму,  наркоманії, ВІЛ-інфекції і злочинності.

 

ІІІ. Структура та управління психологічною службою

3.1. Психологічна служба в системі освіти України складається з таких основних ланок:

Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи;

Навчально-методичного кабінету (центру) в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських, районних (міських) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти або методистів районних (міських) методичних кабінетів управлінь (відділів) освіти з психологічної служби;

підрозділів психологічної служби у вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації;

практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів усіх типів.

3.2. Науково-методичне керівництво психологічною службою системи освіти здійснює Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, який діє на підставі статуту.

3.3. Навчально-методичний кабінет (центр) в Автономній Республіці Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти створюються місцевими органами виконавчої влади, підпорядковуються засновнику з усіх питань діяльності, а у частині науково-методичного забезпечення - Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи.

Навчально-методичний кабінет (центр) в Автономній Республіці Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти можуть створюватися як структурні підрозділи закладів післядипломної педагогічної освіти або при Міністерстві освіти і науки Автономної Республіки Крим, Головному управлінню освіти і науки Київської міської державної адміністрації, управліннях освіти і науки обласних та Севастопольської міських державних адміністрацій, або як юридичні особи.

Навчально-методичний кабінет (центр) в Автономній Республіці Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти створюються, реорганізуються або ліквідуються за погодженням з Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи.

3.4. Районні (міські) навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти створюються місцевими органами  виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Районні (міські) навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти можуть функціонувати як структурні підрозділи районних (міських) методичних кабінетів (центрів) або як юридичні особи.

За неможливості створення районного (міського) навчально-методичного кабінету (центру) психологічної служби системи освіти до штатного розпису районного (міського) методичного кабінету (центру) вводиться посада методиста з психологічної служби.

 Районний (міський) навчально-методичний кабінет (центр) психологічної служби системи освіти підпорядковується засновнику з усіх питань діяльності, а в частині науково-методичного забезпечення діяльності психологічної служби – навчально-методичному кабінету (центру) в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському і Севастопольському міським  навчально-методичним кабінетам (центрам) психологічної служби системи освіти.

3.5. Атестація працівників психологічної служби – практичних психологів, соціальних педагогів, методистів з психологічної служби, директорів (завідувачів) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти здійснюється відповідно до чинного законодавства.

3.6. Структура та штатний розпис навчально-методичного кабінету (центру) в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських, районних (міських) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти визначаються місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до встановлених нормативів.

3.7. Навчально-методичний кабінет (центр) в Автономній Республіці Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські, районні (міські) навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти здійснюють свою діяльність відповідно до статуту (якщо вони є юридичними особами) або положення (якщо вони є структурними підрозділами).

3.8. Призначення на посаду та звільнення з посади директора (завідувача) навчально-методичного кабінету (центру) в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти здійснюються засновником за погодженням з Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи.

Призначення на посаду та звільнення з посади директора (завідувача) районного (міського) навчально-методичного кабінету (центру) психологічної служби системи освіти, методиста з психологічної служби районного (міського) методичного кабінету здійснюються засновником за погодженням з навчально-методичним кабінетом (центром) в Автономній Республіці Крим, обласним, Київським, Севастопольським міським навчально-методичним кабінетом (центром) психологічної служби системи освіти.

Призначення на посаду та звільнення з посади практичного психолога і соціального педагога закладу освіти здійснюються за погодженням з районним (міським) навчально-методичним кабінетом (центром) психологічної служби системи освіти або з методистом з психологічної служби районного (міського) методичного кабінету.

3.9. Структура та штатний розпис психологічної служби вищого навчального закладу ІІІ-ІV рівнів акредитації визначаються вищим навчальним закладом та фінансуються за рахунок власних коштів цього навчального закладу.

Психологічна служба вищого навчального закладу ІІІ-ІV рівнів акредитації підпорядковується керівнику або одному з його заступників, а у частині науково-методичного забезпечення - Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи.

 

ІV. Зміст діяльності психологічної служби

4.1. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи є головною організацією психологічної служби системи освіти України, який здійснює організаційні, координаційні та науково-методичні функції у галузі практичної психології і соціальної педагогіки.

До повноважень Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи належать:

науково-методичне забезпечення психологічної служби системи освіти України;

здійснення психометричного нагляду, забезпечення діяльності психометричної комісії, організація соціально-психологічної експертизи методів, методик, новацій у галузі освіти;

розробка методичних вимог до змісту діяльності психологічної служби, координація науково-прикладних досліджень та методичних розробок;

координація та науково-методичне керівництво діяльністю навчально-методичного кабінету (центру) в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських, районних (міських) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти або методистів районних (міських) методичних кабінетів управлінь (відділів) освіти з психологічної служби.

4.2. Навчально-методичні кабінети (центри), методисти є основними організаційно-методичними ланками  психологічної служби системи освіти, які здійснюють організаційні, координувальні та навчально-методичні функції у галузі практичної психології і соціальної педагогіки.

Навчально-методичний кабінет (центр) в Автономній Республіці Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські, районні (міські) навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти,  методисти районних (міських) методичних кабінетів управлінь (відділів) освіти з психологічної служби:

забезпечують діяльність психологічної служби освіти регіону;

надають методичну, інформаційну підтримку практичним психологам, соціальним педагогам;

беруть участь в організації підвищення кваліфікації спеціалістів психологічної служби, їх атестації та професійного зростання, кадровому забезпеченні психологічної служби;

організовують діяльність методичних об’єднань практичних психологів і соціальних педагогів;

координують науково-дослідні, практичні дослідження за пріоритетними напрямами діяльності психологічної служби;

беруть участь в оцінці, прогнозуванні та формуванні освітньої політики в регіоні;

впроваджують досягнення психологічної  науки та передового досвіду.

Навчально-методичні кабінети (центри) психологічної служби системи освіти, методисти організовують діяльність “Телефонів довіри”, кабінетів корекції кризових станів, психологічних (сімейних) консультацій, профільних консультаційних пунктів, реабілітаційних центрів залежно від соціально-психологічних  потреб регіону.

4.3. Практичний психолог навчального закладу:

бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів, збереження їх повноцінного психічного здоров`я;

проводить психолого-педагогічну діагностику готовності вихованця, учня, студента до навчання та сприяє їх адаптації до нових умов навчально-виховного процесу, допомагає у виборі навчального закладу згідно з рівнем психічного розвитку;

розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей вихованців, учнів, студентів;

сприяє вибору учнями і студентами професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів до свідомого життя; здійснює превентивне виховання, профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей і шкідливих звичок серед підлітків;

проводить психологічну діагностику і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки вихованців, учнів, студентів;

формує психологічну культуру вихованців, учнів, студентів, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють, консультує з питань психології, її практичного використання в організації навчально-виховного процесу.

4.4. Соціальний педагог навчального закладу:

вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку  вихованців, учнів і студентів, мікроколективу (класу чи групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних та дитячих громадських організацій; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу соціального середовища та джерела негативного впливу на вихованців, учнів і студентів;

прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості вихованця, учня, студента чи групи; прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;

дає рекомендації вихованцям, учням, студентам, батькам або особам, які їх замінюють, вчителям, викладачам та іншим особам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу дитячим і молодіжним громадським організаціям, вихованцям, учням, студентам, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;

сприяє захисту прав вихованців, учнів і студентів, представляє їхні інтереси у службі у справах дітей, у правоохоронних та судових органах;

бере участь у формуванні навичок дотримання норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ серед вихованців, учнів, студентів;

надає соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб вихованців, учнів і студентів; здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій вихованців, учнів і студентів; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді.

 

4.5. Працівник психологічної служби повинен:

керуватися етичним кодексом психолога;

дотримуватися педагогічної етики, поважати гідність вихованців, учнів, студентів, захищати їх від будь-яких форм фізичного або психічного насильства;

будувати свою діяльність на основі доброзичливості, довіри у тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного  процесу;

пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників і батьків або осіб, які їх замінюють;

зберігати професійну таємницю, не поширювати відомостей, отриманих в процесі діагностики або корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди вихованцеві, учню, студенту чи їх оточенню;

постійно  підвищувати свій професійний рівень;

знати програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня знань, розвитку вихованців, учнів, студентів, вимоги державних стандартів до забезпечення навчально-виховного процесу, основні напрями  і перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної науки.

4.6. Тривалість робочого тижня практичного психолога та соціального педагога визначається чинним законодавством з урахуванням типу навчального закладу.

 

V.  Фінансування діяльності психологічної служби

 

5.1. Фінансування діяльності психологічної служби системи освіти та оплата праці практичних психологів і соціальних педагогів, працівників кабінетів (центрів), методистів здійснюється згідно з чинним законодавством.

5.2. Фінансування діяльності психологічної служби вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації (у тому числі  оплати праці її працівників) здійснюється за рахунок власних коштів вищого навчального закладу.

5.3. Працівникам психологічної служби системи освіти надаються окремі приміщення (кабінети) для проведення діагностичної, навчальної, тренінгової, консультативної, розвивальної і корекційної роботи.

 

 Директор Українського науково-методичного

центру практичної психології і соціальної роботи                            В.Г. Панок

 

 

 

Додаток до Положення про психологічну службу системи освіти України



Нормативи чисельності практичних психологів і соціальних педагогів

 

Нормативи чисельності практичних психологів


дошкільних навчальних закладів

Місто
Село (селище)
чисельність груп
максимальний норматив чисельності
чисельність груп
максимальний норматив чисельності
до 7
0,5
до 4
0,5
7 і більше
0,75
4 і більше
0,75
9 і більше
1,0
6 і більше
1,0

Посади практичних психологів дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу та комбінованого типу, у яких є 2 і більше груп компенсуючого типу, дошкільних навчальних закладів (дитячих будинків)  інтернатного типу, дошкільних навчальних закладів (центрів розвитку дитини) вводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних дошкільних навчальних закладів).

Нормативи чисельності практичних психологів


загальноосвітніх навчальних закладів

Місто
Село (селище)
чисельність учнів
максимальний норматив чисельності
чисельність учнів
максимальний норматив чисельності
до 499
0,5
до 99
0,25
500 і більше
0,75
100 і більше
0,5
700
1,0
200 і більше
0,75
 
 
300
1,0

Посади практичних психологів спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів), гімназій, ліцеїв, колегіумів, загальноосвітніх шкіл-інтернатів, спеціальних загальноосвітніх шкіл  (шкіл-інтернатів), загальноосвітніх санаторних шкіл (шкіл-інтернатів), шкіл соціальної реабілітації, вечірніх (змінних) шкіл, міжшкільних навчально-виробничих комбінатів, позашкільних навчально-виховних закладів, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації вводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних навчальних закладів).

Посади соціальних педагогів дошкільних навчальних закладів (дитячих будинків) інтернатного типу та центрів розвитку дитини вводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних дошкільних навчальних закладів).

                                           Продовження додатка

 


 


 

Нормативи чисельності соціальних педагогів


загальноосвітніх навчальних закладів

 

Місто
Село (селище)
чисельність учнів
максимальний норматив чисельності
чисельність учнів
максимальний норматив чисельності
до 499
0,5
До 99
0,25
500 і більше
0,75
100 і більше
0,5
700
1,0
200 і більше
0,75
 
 
300
1,0

Посади соціальних педагогів загальноосвітніх шкіл-інтернатів, спеціальних загальноосвітніх шкіл  (шкіл-інтернатів), у тому числі навчально-реабілітаційних центрів, загальноосвітніх санаторних шкіл (шкіл-інтернатів), шкіл соціальної реабілітації, вечірніх (змінних) шкіл, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації вводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідних бюджетів (для державних і комунальних навчальних закладів).

У випадках, коли посади, перелічені в зазначених нормативах, не можуть забезпечити належне функціонування навчального закладу, за рахунок можливостей місцевого бюджету та інших джерел, передбачених чинним законодавством, можуть бути введені додаткові посади практичних психологів і соціальних педагогів.

Якщо посади практичних психологів та соціальних педагогів  малокомплектних навчальних закладів передбачені у штатних розписах районних навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти, а не в навчальних закладах, то їхня чисельність розраховується за формулою:

 

        Загальна чисельність учнів малокомплектних

навчальних закладів

-------------------------------------------------------------------- = Х,

                                     100 учнів

де Х – кількість ставок.

 

 





МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
06.08.   2013          № 1106


Про затвердження Плану заходів
Міністерства освіти і науки
щодо розвитку психологічної служби
на період до 2017 року

З  метою належного  виконання  статей 21 та 22 Закону України “Про освіту” та Указу Президента України від 25 червня 2013 року № 344 “Про Національну стратегію розвитку освіти”
НАКАЗУЮ:

1. Затвердити План заходів Міністерства освіти і науки щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року (далі - План заходів), що додається.
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О. В.), департаменту професійно - технічної освіти (Супрун В. В.), департаменту вищої освіти              (Коровайченко Ю.М.), відділу позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини (Середницька А. Д.), Українському науково - методичному  центру  практичної   психології  та   соціальної роботи (Панок В. Г.):
2.1.Забезпечити в межах компетенції своєчасне виконання Плану заходів;
2.2. Подавати щороку до 1 липня відділу позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини (Середницька А. Д.) інформацію про стан виконання Плану заходів для її узагальнення (в друкованому та електронному вигляді на адресу n_berezina@mon.gov.ua).
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Жебровського Б. М.

Міністр                                                                 Д. В. Табачник 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки
від_06.08.13_____№ __1106______

План заходів
щодо розвитку психологічної служби
на період до 2017 року

№ Завдання
(заходи, що необхідно вжити) Виконавці Терміни Очікуваний результат
1 2 4 5 6
1. Підвищення психологічної компетентності керівників закладів і установ освіти
1.1. Розробка тематики, плану і програми навчальних семінарів з питання «Роль, місце та основні функції практичного психолога, соціального педагога в організації навчально-виховного процесу» для керівників навчальних закладів Обласні Інститути післядипломної педагогічної освіти  та обласні  центри психологічної служби системи освіти 2013 Навчально-тематичний план, програма, методичні рекомендації, затверджені ОІППО
1.2. Розробка тематики, плану і програми навчальних семінарів з питання «Організаційно-правові аспекти діяльності психологічної служби системи освіти»  для керівників районними (міськими) управліннями освіти Обласні Інститути післядипломної педагогічної освіти  та обласні  центри психологічної служби системи освіти  2013 Навчально-тематичний план, програма, методичні рекомендації, затверджені ОІППО
1.3. Проведення навчальних семінарів з питання «Організаційно-правові аспекти діяльності психологічної служби системи освіти» для керівників навчальних закладів Обласні Інститути післядипломної педагогічної освіти  та обласні  центри психологічної служби центри психологічної системи освіти  2014 - 2017 100 % охоплення керівників навчальними закладами району (міста)
1.4. Проведення навчальних семінарів з питання «Організаційно-правові аспекти діяльності психологічної служби системи освіти» для керівників районними (міськими) управліннями освіти  Обласні Інститути післядипломної педагогічної освіти  та обласні  центри психологічної служби системи освіти 2014-2017 100 % охоплення керівників районними (міськими) управліннями освіти
1.5. Проведення навчальних семінарів з питання «Організаційно-правові аспекти діяльності психологічної служби системи освіти» для керівників (заступників керівників) обласними департаментами  (управліннями) освіти Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2014-2017  100 % охоплення керівників (заступників керівників) обласними департаментами  (управліннями) освіти
1.6. Підготовка методичних рекомендацій для керівників місцевих органів управління освітою та керівників закладів освіти про діяльність психологічної служби і ПМПК Обласні Інститути післядипломної педагогічної освіти  та обласні  центри психологічної служби системи освіти, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України 2014 Опубліковано і розповсюджено методичні рекомендації 

2. Розвиток мережі психологічної служби системи освіти
2.1. Підготовка нового Положення про центри (кабінети)  психологічної служби всіх рівнів з визначенням структури, підпорядкування, штатного розкладу та функцій. Відділ позашкільної освіти, виховної роботи  та захисту прав дитини, департамент загальної середньої та дошкільної освіти  Міністерства освіти і науки України, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи 2015 Затверджено нове Положення про центри (кабінети) психологічної  служби
2.2. Збільшення показників забезпеченості спеціалістами психологічної служби (практичними психологами, соціальними педагогами) на  30%   Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
 2013-2017 Введення та укомплектування посад практичних психологів, соціальних педагогів в усіх типах навчальних закладів
3. Удосконалення організаційного рівня функціонування служби
3.1. Вивчення стану розвитку психологічної служби і ПМПК в областях; надання практичної допомоги місцевим органам управління освітою; інформування про проведену роботу  Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій 2013-2017 Інформаційні довідки
3.2. Проведення щорічних нарад керівників обласних центрів  психологічної служби  Відділ позашкільної освіти, виховної роботи  та захисту прав дитини Міністерства освіти і науки України,  Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2013-2017 Внесення до плану роботи МОН України нарад керівників обласними психологічними службами
3.3. Вивчення правових підстав для позачергової атестації керівників центрів психологічної служби обласного рівня та завідуючих обласними ПМПК Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2013 Проект листа МОН України
3.5. Унормування питання атестації практичних психологів і соціальних педагогів  Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2013 - 2014 Лист МОН
3.6 Розроблення та впровадження у практику діяльності алгоритми взаємодії працівників психологічної служби системи освіти та працівників інших органів і служб у справах дітей (кримінальна міліція у справах дітей, центри соціально-психологічних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо) Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
 обласні центри (кабінети) психологічної служби 2014 Проект нормативного документу
4. Покращання методичного забезпечення діяльності служби
4.1 Розробка, експериментальна апробація та затвердження циклограми діяльності практичних психологів і соціальних педагогів різних типів навчальних закладів  Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
обласні центри (кабінети) психологічної служби  2013-2014 Циклограми діяльності працівників психологічної служби затверджені в установленому порядку
4.2 Розробка, експериментальна апробація та затвердження діагностичних мінімумів у діяльності практичних психологів і соціальних педагогів різних типів навчальних закладів  Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
обласні центри (кабінети) психологічної служби  2014-2015 Діагностичні мінімуми діяльності працівників психологічної служби
4.3 Розробка та запровадження в установленому порядку протоколів діяльності працівників психологічної служби і ПМПК Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
обласні центри (кабінети) психологічної служби 2014-2017 Протоколи діяльності працівників психологічної служби і ПМПК, що затверджені наказами МОНУ
4.4 Розробка та впровадження у практику діяльності алгоритмів взаємодії працівників психологічної служби ДНЗ та ЗНЗ з метою здійснення ефективного ступеневого психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України , Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи,  обласні центри (кабінети) психологічної служби 2014-2015 Методичні рекомендації
4.5 Розробка та запровадження навчальних планів і програм факультативних курсів, курсів за вибором та програм гурткової роботи з психологічної проблематики для навчальних закладів різного типу. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи ; обласні центри (кабінети) психологічної служби; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
 2013-2017 Навчальні плани і програми факультативних курсів, курсів за вибором та програми гурткової роботи з психологічної проблематики для навчальних закладів різного типу розроблено і затверджено в установленому порядку
4.6 Впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для підлітків та їх батьків «Сімейна розмова». Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; обласні центри (кабінети) психологічної служби; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
 2013-2017 Звіти про впровадження програми; друкування методичних матеріалів; проведення навчальних семінарів у регіонах
4.7 Внесення змін і затвердження в установленому порядку Положення про експертизу психологічного, соціологічного та соціально-педагогічного інструментарію, що застосовується у закладах системи освіти. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2014 Нове Положення зареєстровано згідно з діючим законодавством
4.8 Розробка, експериментальна апробація та впровадження у практику підготовки практичних психологів у ВНЗ інноваційних курсів, підручників, посібників. Департамент вищої освіти Міністерства освіти і науки України;Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи 2014-2017 Впроваджено у практику підготовки практичних психологів у ВНЗ інноваційні курси, підручники, посібники
4.9 Розробка, експериментальна апробація та впровадження у практику підвищення кваліфікації працівників психологічної служби і ПМПК інноваційних курсів, підручників, посібників. Департамент вищої освіти Міністерства освіти і науки України; Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
обласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти 2014-2017 Впроваджено у практику підвищення кваліфікації працівників психологічної служби і ПМПК інноваційних курсів, підручників, посібників
4.10 Проведення щорічних всеукраїнських моніторингів серед учасників навчально-виховного процесу з наступних тем:
- Ефективність функціонування психологічної служби та ставлення учасників НВП до результатів діяльності працівників психологічної служби
- Молодь і протиправна поведінка
- Здоровий спосіб життя
- Духовні цінності, ідеали, переконання та вплив ЗМІ на формування особистості дитини Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; обласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій 

2014

2015
2016
2017 Звіти про результати дослідження, інформаційні довідки, методичні рекомендації щодо оптимізації діяльності працівників психологічної служби з теми дослідження
4.11. Створення та забезпечення роботи електронного методичного часопису для працівників служби. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи  2013 Електронний методичний часопис для працівників служби уведено в дію.
5. Підвищення якості роботи працівників психологічної служби
5.1. Поетапне запровадження соціально-психологічного проектування у діяльність працівників усіх ланок психологічної служби та соціально-психологічної експертизи умов і результатів їхньої діяльності Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
обласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти 2013-2017 Підвищення ефективності та вимірюваності діяльності працівників усіх ланок психологічної служби
5.2 Прогнозування та профілактика соціальних ризиків у системі освіти та соціально-педагогічному оточенні вихованців, учнів, студентів Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
 обласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти 2013-2017 Алгоритм (критерії) визначення соціальних ризиків розвитку особистості та соціуму
5.3 Розробка і впровадження у практику кращих методик роботи практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, НВО, НВК «школа-дитячий садок», «школа І ступеня-гімназія», «загальноосвітній навчальний заклад-позашкільний навчальний заклад» тощо Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи;департамент загальної середньої та дошкільної освіти  2013-2017 Підготовка, видання та розповсюдження методичних посібників, збірників кращого досвіду роботи. Методичне забезпечення діяльності працівників психологічної служби у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах
5.4 Розробка і впровадження у практику кращих методик роботи практичних психологів і соціальних педагогів ПТНЗ з профілактики насильницьких, агресивних форм поведінки, суїцидальних настроїв, конфліктності, толерантності серед учнівської молоді. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи; департамент професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту АР Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
 2013-2015 Підготовка, видання та розповсюдження методичних посібників, збірників кращого досвіду роботи. Методичне забезпечення діяльності працівників психологічної служби в закладах ПТО
5.5 Введення та постійне оновлення тематичних рубрик з проблем практичної психології та соціальної педагогіки на сайтах обласних центрів (кабінетів) психологічної служби системи освіти  Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, бласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти 2013-2017 Підвищення рівня поінформованості працівників психологічної служби
5.6 Узагальнення та поширення перспективного досвіду роботи працівників психологічної служби на тематичних виставках, науково-методичних масових заходах, конкурсах тощо Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,обласні центри (кабінети) психологічної служби системи освіти 2013-2017 Підвищення рівня обізнаності педагогічної громадськості з питань діяльності психологічної служби

Директор Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи                                                                        В.Г. Панок
 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий